Att arbeta med kreativt skrivande för unga är oerhört givande både för de skrivande deltagarna och för den vuxne som leder det. Det passar fint både i skolan och i till exempel bibliotekens verksamhet.
Men det kan kännas klurigt att komma igång och att våga.
Jag kommer gärna och lär ut mina bästa tips!
Jag håller utbildningar för lärare i alla stadier samt för bibliotekarier och andra.
Jag gör både långa och korta workshops eller föreläsningar utifrån vad som passar er, och pratar om hur man kan jobba med kreativt skrivande i skolan och i frivilliga grupper utanför skolan.
Ofta prata jag utifrån boken Skriv om och om igen.
Under mina workshops och föreläsningar brukar jag berätta om mina tankar kring skrivarverksamhet och kreativt skrivande, men också visa och resonera praktiskt kring hur man kan göra. Ett smakprov på det finns lite längre ner här på sidan.
Jag pratar också om hur man skapar en öppen och tillåtande stämning i en skrivgrupp, och om hur man som vuxen kan ta emot och kommentera ungas texter på ett respektfullt och klokt sätt.
Ofta passar det fint att kombinera flera saker samtidigt under en studiedag eller föreläsning. Jag pratar till exempel gärna vid samma tillfälle inte bara om hur man kan arbeta med kreativt skrivande i skolan , utan även om hur man kan arbeta med poesi, samt med annan skönlitteratur.
Om att arbeta utifrån Skriv om och om igen.
Efter att i åratal ha lett skrivarverksamhet för barn och unga i alla tänkbara former kändes det någon gång runt 2007 som om det var dags att göra en bok om saken. Jag och Katarina Kuick satte oss ner och samlade alla våra bästa skrivövningar samt en massa resonemang och goda råd, och så pusslade vi ihop det till en bok.
Vårt mål var att göra den ultimata 13-årspresenten till en skrivnödig unge. Men vi tänkte också att den gärna fick funka för tioåringar som ville komma igång och skriva just på sekunden, eller nittonåringar som försökte sig på att skriva sin första roman.
Och förstås tänkte vi att pedagoger som arbetade med kreativt skrivande skulle kunna arbeta med den som inspiration och utgångspunkt.
Men det första som hände när vi försökte skriva ner våra bästa övningar var att vi insåg hur mycket vi utnyttjade att våra skrivgrupper var just grupper. Vi blev helt enkelt tvungna att göra om många av övningarna ganska mycket för att de skulle funka för ensamskrivare.
Den pedagog som vill använda Skriv om och om igen som utgångspunkt i sitt eget arbete med skrivargrupper måste därför liksom konvertera tillbaka övningarna till gruppövningar.
Så här:
Ett av de första uppslagen i Skriv om och om igen föreställer en massa tärningar och tre listor som den här:
Var bor den här personen?
1) på en ö
2) i en stor stad
3) under en gran
4) på en bondgård
5) i ett höghus
6) i en förtrollad trädgård
Men har man en skrivgrupp framför sig skriver man istället bara upp frågorna på tavlan och ber deltagarna om sex svar till varje.
Lämpliga frågor kan vara:
Vad önskar sig din person?
Vad har din person på sig?
Vilken är din persons älsklingsrätt?/älsklingsplats?/favoritägodel?/värsta skolmat?/favoritämne i skolan?
Anpassa gärna efter gruppen vad som är relevant:
Vilken/vilket är din persons älsklingsbok?/favvospel?/bästa växt?/osv
Tre frågor är lagom.
Två med någorlunda neutral info (ett föremål, en boplats, mat osv), och en som sätter igång fantasin, och därmed berättelsen (hemlighet, önskan osv).
Sen är det dags att skriva en berättelse om personen man fått fram!
På uppslaget i boken finns en början:
Den sanna historien om …
En början kan vara ett sätt att starta själva skrivandet och raskt få alla skrivare att sätta pennan mot pappret.
Har du vana skrivare framför dig behövs den antagligen inte.
Har du en mindre van grupp behövs kanske en lättare början än den förslagna. Kanske Tidigt på morgonen … eller Den första dagen på höstlovet vaknade X och …
Lycka till!